Arroz Casero


Naast de bekende paella eten we in Spanje ook arroz casero, wat zoveel betekend als : rijst zoals ze het thuis maken. Deze rijst heeft ingrediënten die voor hand zijn daarom wordt dit rijstgerecht dan ook op verschillende wijze gemaakt. Omdat ik in Zuid Spanje ben bij mijn ouders heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt en mijn vader tijdens het koken gevolgt. Bij ons thuis maakt mijn vader het op de volgende wijze: 

Ingrediënten:

Kippenpoot (per persoon 1)
Inktvis ongeveer 250 gram 
Kippenlevertjes (per persoon 1)
Garnalen (per persoon 1)
Rijst (1 kopje per persoon)
Bouillonblokje 
Paprikapoeder
Peterselie (droog of vers )
Knoflook (2 teentjes gesnipperd)
Paprika (1 groene in stukjes gesneden)
Tomaat (1 in stukjes gesneden)
Zout
Witte wijn (1kopje)



Doe de stukjes kip en kippenlevers in een diepe schaal en voeg daarbij de gesnipperde knoflook 




Voeg hier de wijn, knoflook, peterselie, paprikapoeder en zout aan toe en laat het een minuut of 10 ( mag langer) intrekken. 
Verwarm de olijfolie in de pan en snij de inktvis in stukjes. 
Als de olie warm is doe je de kip de levertjes en de marinade in de olie. 
 Bak dit aan tot de kip licht bruin is.  
Snij de paprika en tomaat in stukjes en voeg dit bij de kip. 
Bak het op zacht vuur tot de tomaat zacht is. 
Voeg dan het bouillonblokje toe en vervolgens de inktvis. 
Doe er een beetje water bij en laat het met de deksel erop zachtjes doorpruttelen. 

Als alles zacht is doe je de rijst met saffraan of colorante erbij en roer je het goed door elkaar. 
Hierna doe je voor elk kopje rijst, 2 kopjes water bij en laat je het pruttelen tot de rijst zacht is. ( indien nodig kan je er wat water bij doen) 
Als laatste doe je de garnalen erbij en dit laat je nog even 5 minuten doorpruttelen 
Oh ja voor de kleur en smaak natuurlijk  heeft mijn vader er nog wat doperwten bij gedaan. QUE APROVECHE !

Reacties