Tortilla taart






Inspiratieloos maar met goede zin om te koken begin ik te bladeren in mijn kookboeken.
Ik ontdek dat je met Mexicaanse tortillas veel meer kunt dan wraps maken. 

Geïnspireerd besluit ik dan ook vandaag een tortilla taart te maken met ingrediënten die ik in huis heb.
Ik hoef alleen de tortilla’s te kopen en Mexicaanse groenten om te wokken.

Ingrediënten:

Tortilla’s ca 7 a 8 stuks
Gehakt
Ui
Knoflook
Tomaten in blik 
Mexicaanse groenten
Zure room of kwark
Geraspte kaas
Mozzarella






Fruit de ui en knoflook in olijfolie doe hierna het gehakt erbij en bak het gehakt rul, hierna voeg je de wok groente toe.
Wok alles goed door en voeg dan de tomaten in blik toe.
Laat dit zachtjes op het vuur staan tot de tomatensap verdampt.
Mocht dit niet helemaal lukken kan je er altijd een beetje maizena aan toevoegen zodat
Het een dikke massa wordt met niet veel vocht.

Breng alles naar eigen smaak met Mexicaanse kruiden of met de kruiden die je lekker vindt.
Een beetje sambal of pepertje door het mengsel zorgt voor wat pit aan je tortilla taart.

Hierna ga je de tortilla taart opbouwen.







Een rond bakblik, die van mij was iets te groot of de tortillas te klein. Het maakt voor de taart niet uit zeker niet als de gehakt massa dik is en niet uitloopt.

Je begint met een tortilla die vul je met een laagje gehakt massa, hierop kan je een beetje kaas strooien
Op de 2e smeer je wat zure room of kwark en leg deze met de ingesmeerde kant op de gehakt laag
Vervolgen smeer je die weer in met gehakt en kaas en de 3e smeer je weer in met zure room of kwark die je vervolgens weer op het gehakt legt.

Zo blijf je opbouwen tot je gehakt of tortilla’s op zijn. Je eindigt altijd te een tortilla zonder gehakt. Op deze laatste verkruimel je de mozzarella zodat deze kan smelten in de oven.

Omdat alles gaar is doe je de taart eigenlijk alleen in de oven 180 graden voor ongeveer 30 minuten, om de kaas zowel bovenop als tussen de lagen te smeten en de taart op te warmen.





Zodra hij klaar is kan je hem uit de bakblik halen en in punten snijden.

Heerlijk met wat sla of patat of gewoon plain. 


Ps ik vind koriander erg lekker maar mijn man niet daarom heb ik voor mezelf wat verse koriander gesnipperd op mijn stukje tortilla taart. 










Reacties