Spaans ontbijt

Ik ben net terug van een weekje Sevilla. Ik kom altijd weer thuis zodra ik voet aan land zet. 

Thuis ontbijt ik bijna nooit maar in Spanje sla ik het eigenlijk nooit over. 

Ik ontbijt simpel en op zijn Spaans. Je kunt er op elke hoek van de straat in de barretjes tot 12:00 uur ontbijten met een kopje koffie, in mijn geval een “manchaito” met een tostada. 
Je kiest voor een hele of een halve tostada. Een halve is voor mij genoeg. Wat je erop neemt ligt aan je eigen smaak, boter, jam, kaas, ham, olie met knoflook of tomaat. 
Mijn tostada bestaat over het algemeen uit olie en tomaat. Soms met ham, de Spaanse wel te verstaan of gecombineerd de ene helft met tomaat en de andere met olijfolie en ja meestal met knoflook. 

De tomaat neem ik meestal “triturado” vrij vertaald geplet. 
Dit maak je heel simpel in een blender. 

Je hebt hier voor nodig:

Tomaten
Olijfolie om het smeuïg te maken 
Zout

Doe alles in de blender en blenden maar. 
Is het te dik? Doe er wat olie bij. Is het te dun? doe er meer tomaten bij. 

Je kunt er natuurlijk allerlei kruiden aan toevoegen zoals peper, knoflook, oregano of thijm. Alles afhankelijk van je eigen smaak. 

Het is eigenlijk te simpel om het een recept te noemen maar zeker de moeite waard om het te maken en te bewaren in een potje. 

S’morgens een broodje roosteren evt een knoflook teentje over je brood wrijven, wat olie en de tomaten pasta erop. 

Que aproveche! 







Reacties