Soto ajam




De Soto Ajam of zoals mijn Surinaamse vrienden zeggen Saoto of Zoute soep is van oorsprong Indonesisch. Deze maaltijdsoep is heerlijk aromatisch en is fantastisch op feestjes en verjaardagen omdat je snel en makkelijk een grote pan kunt maken.



Natuurlijk is de boemboe een belangrijk onderdeel van de soep. De boemboe wordt zoals in de meeste Indonesische gerechten van verse kruiden gemaakt en in de oelekan geplet. Tegenwoordig zijn de kant en klaar boemboes bijna overal te koop en zijn ze (bijna) allemaal even lekker. Mijn favoriet is die van toko Lien maar er zijn natuurlijk veel meer merken verkrijgbaar. Omdat ik van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan " hou neem ik de kant en klare boemboe en voeg een beetje vers bij.



Ingrediënten:
Boemboe Soto
Beetje olie
Water
Kip op bot en filet
Serehstengel gekneusd
Voor de garnering
Prei
Bladselderij
Gekookte eieren
Gekookte aardappels (in schil koken en in blokjes snijden)
Soeoen (dunne glas vermicelli )
Taugé
Evt rijst of lontong
Gebakken uitjes

Fruit de boemboe in de pan aan met wat olie. Voeg hierna de gekneusde serehstengel toe en het water. Op het pakje boemboe staat 1 1/2 ltr per pak maar ik hou meestal 1 liter aan.
Doe hierna de kip op bot (poten of hele kip) en evt als je veel kip wilt wat kipfilet bij het water en laat dit lekker lang koken op zacht vuur. Ik gebruik bijna altijd kip op bot omdat het wat mij betreft meer smaak geeft en het vlees ook wat malser is.




 
Ondertussen zet je de eieren op en kook je de aardappels, in schil, beetgaar (prik in de aardappels met een prikker) en laat ze daarna afkoelen. Snij het gekookte eitje in partjes of schijfjes. De aardappels kun je nu makkelijk pellen waarna je ze in blokjes/partjes kunt snijden.
Was de prei en bladselderij en snij de prei in schijfjes. De selderij knip je in stukjes.
De taugé kun je blancheren of onderdompelen met kokend water en daarna weer koud afspoelen. De taugé moet knapperig zijn. Sommige halen het "spruitje" van de taugé maar ik vind dat een hoop werk en laat het meestal zo.
Doe de soeoen in een kom en giet er kokend water bijv uit de waterkoker over. Laat het even staan tot het zacht is en giet het daarna af. 

Eventueel de rijst of lontong bereiden.
Als de kip flink lang gegaard heeft haal je de kip eruit en laat het afkoelen.
Vergeet niet de serehstengel uit de soep verwijderen.
Als de kip is afgekoeld moet het vlees "geplukt" worden. Dus niet in blokjes snijden maar in kleine plukjes scheuren.
Het geplukte vlees gaat terug in de pan. De overige ingrediënten serveer je in aparte schaaltjes of netjes gerangschikt op een grote schaal. 

Het opscheppen doe ik als volgt: 

Rijst in mijn bord
Prei, soeoen, aardappels
Soep eroverheen
En als laatste het ei de taugé en selderij er boven op
Oh ja als finishing touch de gebakken uitjes 

Selamat makan!!!







Reacties