Arroz con Leche

Arroz con leche is te vergelijken met rijstepap maar dan net even anders.....

Het is mijn favoriete dessert, ik kan er dan ook geen genoeg van krijgen.
Hoewel ik, samen met mijn jongste zusje, bijna een koliek heb opgelopen in onze jongere jaren na het eten van heeeel veel arroz con leche blijft het mijn favoriet.Sindsdien eet ik arroz con leche met mate.


Het is een dessert die je koud en warm kunt eten, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
In de winter is het wel lekkerder als het warm is terwijl in de zomer het weer aangenaam fris is in de koude variant maar zoals gezegd kijk maar wat jezelf lekkerder vind.
Ik zeg hup die keuken in....

Ingrediënten:

1 liter melk
250 gr ronde korrel rijst (Spaanse of risotto rijst )
250 gr suiker
1 kaneelstokje
1 stukje citroenschil


De ingrediënten voor Arroz con Leche
250 gram rondkorrelige rijst type risotto of Spaanse rijst natuurlijk.
Geen rijstepap rijst dan wordt het nl erg papperig


Melk kaneel en citroenschil aan de kook brengen.
Als de melk bijna kookt de rijst erbij doen en langzaam laten pruttelen.

Laat het zachtjes garen zodat de melk langzaam opgenomen kan worden. Roer af en toe in het pannetje zodat het niet gaat aanbranden. 
Hou hem tegen de kook aan.


Proef of de rijst gaar is en laat hem dan daarna even  rusten zonder vuur wel de deksel op de pan houden anders verliest het teveel warmte en gaart het niet door.

Hierna kun je hem overdoen in individuele schaaltjes of in een grote schaal. 

Doe er wat kaneelpoeder overheen en.......

* Als je van romig houdt kun je er voor kiezen om wat roomboter door de Arroz con leche heen te roeren alvorens je het in de schaal overgiet.

* Wat ook nog kan is bovenop de kaneel suiker strooien en dan met een "brander" even de suiker karameliseren... een lekkere variant op mijn  traditioneel recept.

<<<< QUE BUENO >>>>

Reacties