Zanahorias aliñadas



Lopend door de mooie wijk Triana door het nog mooiere Sevilla kwam ik terecht in een bar die bekend staat om zijn pinchos. De naam van de bar is me ontschoten maar ik zal hem nooit vergeten. Naast de overheerlijk pinchos (vlees spiesjes) kreeg ik terwijl ik genoot van mijn drankje een gratis tapa. Ja ja het bestaat nog...  De tapa die ik kreeg was zanahoria alinadas ofwel gemarineerde wortel. Gemarineerde wortel?? hoor ik jullie zeggen. Ja zeker gemarineerde wortel en lekker dat ze zijn!
Deze tapa heb ik thuis klaargemaakt en bij een wijntje,biertje of gewoon frisdrankje prikt het heerlijk weg. 

Ingrediënten

1 kg wortel
1 lepel komijnpoeder
1 lepel oregano
5 teentjes knoflook
1/2 lepel paprikapoeder
1 lepel peterselie 
100 cc wijnazijn
100 cc water
Zout 
Olijfolie

Schil de wortel en snij ze in schijfjes van ongeveer 1 cm. Kook ze in water met wat zout tot ze beetgaar zijn. 

Maak ondertussen van alle kruiden en knoflook een pasta in een vijzel. Gebruik een beetje olie om het smeuïg te krijgen. 

Voeg de azijn en water eraan toe zodat je een vinaigrette krijgt. 

Als de wortel beetgaar is giet je ze af en doe je ze in een schaal die ook de koelkast in kan. Het liefst met deksel. Doe de wortel in de kom samen met de vinaigrette en roer goed door elkaar. Zet het 8uur weg in de koelkast zodat alle smaken goed in de wortels kan trekken. 

Na 8 uur de overtollige vloeistof verwijderen met een vergiet. Doe de wortels in wekpot. Giet hierover wat olijfolie. 



Bij het opdienen kan het nig afgemaakt worden met olie en zout en evt peterselie. 


Qué bueno.....

Reacties