Picadillo de pulpo






Dinsdag was ik een dagje in Zeeland op bezoek bij mijn vriendin. We bezochten de markt in Goes waar ik allerlei lekkernijen gekocht heb. Toen we langs de viskraam liepen zag ik octopus liggen. Ik kocht een kilo met in mijn achterhoofd "hier maak ik picadillo de pulpo van". 
Om de octopus zacht te maken is het belangrijk dat je hem invriest, ook al koop je hem vers zoals ik toch maar een nachtje de vriezer in. 

Nadat hij ontdooid is maakt je hem schoon. Snij zijn hoofd eraf en smeer hem goed in met citroen.  

Vervolgens zet je een pan met water op doe hierin wat zout een halve ui en laurier bladen. 
Als het water kookt prik je de octopus op een vork en doop je hem drie keer in het kokende water. Met een tussenpoos van enkele secondes.

Hierdoor schrikt de octopus en krullen zijn tentakels. Vervolgens laat je hem ongeveer 30 minuten koken tot hij zacht is. Daarna laat je hem op een bord of in een schaal net zolang rusten als dat het gekookt heeft. In mijn geval  30 minuten. Hierna knip of snij je de tentakels in stukjes. 


Tomaten komkommer en ui in gelijke stukjes snijden. De octopus stukjes bijvoegen, doe er wat azijn, olijfolie en zout overheen. Als je alles goed doorelkaar hebt gehusseld laat je de picadillo in de koelkast koud worden. 


Que Bueno!!!

Reacties